Turistička zajednica 2021. je financijski pomogla devet sportskih saveza, a polovicu novca dobio je HNS. Osim što raspoređuje novac sportašima, HOO i sam ima sponzore – Janaf, HTZ, Allianz, Uniline, Erste, Petrol, a sukladno ugovoru koji je sklopio MOO voze samo Toyotina vozila
Piše: Saša Paparella
U prvom i drugom nastavku ovog serijala pisali smo o sponzorima pojedinih sportskih saveza, što su mahom velike tvrtke u državnom ili pak privatnom vlasništvu.
Uz njih, nacionalnim sportskim saveza pomažu i Hrvatska turistička zajednica (HTZ) i Ministarstvo turizma, no takvu suradnju ne nazivaju sponzoriranjem.
Pomoć Snježnoj kraljici
“HTZ ostvaruje marketinške suradnje s nacionalnim sportskim savezima u sklopu zajedničkih aktivnosti, ali i u sklopu međunarodnih sportskih događanja kojima su organizatori pojedini nacionalni sportski savezi. U sklopu navedenih aktivnosti u 2020. godini zbog pandemije COVID-19 dio suradnji nije odrađen kako je prvotno planirano, ali su odrađene suradnje u ukupnom iznosu od 6.837.500 kuna s Hrvatskim nogometnim savezom (HNS), Hrvatskim rukometnim savezom i Hrvatskim teniskim savezom – kvalifikacije za Davis Cup 2020. Dio se odnosio na zajedničke aktivnosti s Hrvatskim skijaškim savezom u sklopu utrke Snježna kraljica, s judo savezom surađivali smo u organizaciji Europskog prvenstva u Poreču, te s Hrvatskim teniskim savezom na dria Touru”, rekao nam je Dario Trnka iz HTZ-a.
”U 2021. godini, kako se zaključenje svih izvješća očekuje uskoro, zasad možemo navesti samo ukupno planirani iznos od 13.975.000 kuna za suradnju s HNS-om, HRS-om, vaterpolskim, odbojkaškim, karate, judo, teniskim, atletskim i skijaškim savezom”, dodao je Trnka.
Na pitanje o načinu i proceduri odabira baš tih devet sportskih saveza, u HTZ-u objašnjavaju da je “riječ o odlukama koje donosi i usvaja Turističko vijeće HTZ-a na temelju provedenog javnog poziva, odnosno dostavljenih prijedloga partnera. Napominjemo kako suradnja HTZ-a i nacionalnih sportskih saveza ne uključuje sponzorstvo, već je riječ o marketinškim suradnjama koje uključuju niz marketinških aktivnosti koje provode partneri u dogovoru s HTZ-om, a čime se osigurava dodatna vidljivost i promocija nacionalnog turističkog brenda, odnosno Hrvatske kao turističke zemlje”.
Ministarstvo turizma dijeli novac od igara na sreću
U Ministarstvu turizma i sporta naglašavaju kako MTS “ne sponzorira saveze, već donosi Odluku o dodjeli financijskih sredstava, te s njima sklapa ugovore” za ukupno pet krovnih sportskih udruženja koja okupljaju više od 130 sportskih saveza: olimpijskom (HOO) i paraolimpijskom odboru, sportskom savezu gluhih, akademskom sportskom savezu i školskom sportskom savezu iz proračuna RH. Ministarstvo je za Program javnih potreba u sportu državne razine koji provodi HOO u 2021. odobrilo 178,9 milijuna kuna, a od čega je za redovni program nacionalnih sportskih saveza odobreno 104,3 milijuna kuna”.
Zakonom o sportu definirano je da se novac za javne potrebe na državnoj razini osigura u Državnom proračunu RH iz općih prihoda i primitaka i iz dijela prihoda od igara na sreću.
Iznos sredstava za javne potrebe u sportu državne razine koje provode krovna sportska udruženja raspoređuje se po korisnicima sukladno vrednovanju dostavljenih Programa javnih potreba u sportu i financijskih planova korisnika od stručnih službi Uprave za sport, ističu u Ministarstvu. Nakon vrednovanja Programa donosi se Odluka o raspodjeli financijskih sredstava, te se s korisnicima sklapaju Ugovori o međusobnim pravima i obvezama.
U Ministarstvu su nas s pitanjima o financijskim iznosima i kriterijima na osnovu kojih se novac dodjeljuje pojedinim sportskim savezima uputili na HOO. “Programe zadovoljavanja javnih potreba koji se odnose na djelovanje HOO-a i nacionalnih sportskih saveza, organiziranje i provođenje nacionalnih prvenstava i međunarodnih sportskih natjecanja reprezentativne razine i skrbi o vrhunskim sportašima, predlaže HOO koji je odgovoran za izvršenje programa i utrošak financijskih sredstava. O izvršenju programa javnih potreba i utrošku financijskih sredstava HOO podnosi izvješće Hrvatskom saboru i ministarstvu u rokovima propisanim u Zakonu o proračunu”, rečeno nam je.
Propalo partnerstvo HOO i Strabaga
Uz to što raspoređuje novac drugima, HOO i sam prihoduje od sponzorstava, pa se tako u javno dostupnim materijalima navode očekivanja da će njihov marketing “u 2022. imati značajan rast prihoda. Tome treba pridodati i poodmakle pregovore o medijskom sponzorskom odnosu s radijskom mrežom Plavi radio koji obuhvaća radijske postaje u osam hrvatskih gradova”. Spominju se i razgovori s austrijskim koncernom Strabag, “koji je iskazao interes za sponzorski odnos s HOO i postoji realna mogućnost da bi početkom 2022. Strabag postao partner HOO-a”, navodi se, no kako saznajemo taj je plan u međuvremenu propao.
Za ovu, 2022. godinu, HOO planira prihode od sponzorstva u visini od 7,2 milijuna kuna, te prihode od donacija u iznosu od 785.910 kuna, odnosno 23 posto više nego li 2021. Sponzori su im Janaf, HTZ, Turistička zajednica grada Zagreba, Allianz, Uniline, Erste banka, Petrol, Croatia Airlines i Toyota. HOO je ranije imao ugovor o sponzorskim vozilima s jednim drugim proizvođačem automobila, kojeg su morali raskinuti otkako je Međunarodni olimpijski odbor (MOO) sklopio ugovor s Toyotom. Kako doznajemo u HOO, njihovi zaposlenici koriste osam Toyotinih sponzorskih automobila, za čije korištenje svaki od njih mjesečno plaća između 1000 i 2200 kuna, ovisno o klasi automobila. “Princip je takav da nam Toyota svake godine uplati novac kojim HOO sam kupuje njihova nova vozila. Naša je obveza voziti ih, kako bi bila vidljiva na cesti, a ne da stoje na parkingu, kao što je donedavna bio slučaj. Zaposlenici koji ih voze, u svoti koju mjesečno plaćaju imaju pravo i na benzin, no isto tako vozila po potrebi mogu koristiti i drugi naši radnici”, rekao nam je Siniša Krajač, novi glavni tajnik HOO-a, koji je na toj funkciji lani naslijedio Josipa Čopa, čiji se mandat protegnuo od 2004. do 2021.
Foto: HTZ
(objavljeno 10.2.2022.)