Povežite se:
HomePodzemlje & nadzemlje‘Sanaderovi avioni’ trunu u pijesku Saudijske Arabije

‘Sanaderovi avioni’ trunu u pijesku Saudijske Arabije

Ostaci Cessne i Pipera nekadašnje poduzetničke zvijezde Zvonka Biljeckog, čiji je Geofoto otišao u stečaj zbog duga od čak 38,8 milijuna kuna, već godinama trunu u pijesku Saudijske Arabije, gdje su zadržani jer nisu dovršili preuzete poslove. Njegovim je avionima Ivo Sanader nekoć letio u Milano, Rim i Beč, a kad je ostao bez posla, angažirao ga je Biljecki     

Piše: Miroslav Edvin Habek

Stečajni upravitelj zagrebačkog Geofota d.o.o, tvrtke za fotogrametrijske poslove nekoć hvaljenog poduzetnika Zvonka Biljeckog koja je po narudžbi Vlade RH prije legalizacije bespravnih objekata snimila teren i napravila kartu cijele Hrvatske, podnio je najnovije izvješće prema kojem stečajnu masu tog dužnika čine tri zrakoplova koji se ne mogu prodati “jer nije moguće doći u njihov posjed”.

Avion ostao bez motora, ostao samo lim 

Glavni dio pokretnina te propale tvrtke su zrakoplovi višemilijunske vrijednosti Cessna 551 Citation II i dva Pipera PA 31 T1, koji su uredno upisani u Glavnu knjigu hrvatskog registra civilnih zrakoplova sa znakom državne pripadnosti i registracijskim oznakama. No, stečajni upravitelj navodi kako u njihovoj prodaji, kroz koju bi se namirili vjerovnici, već gotovo četvrtu godinu nema pomaka, odnosno da se ti zrakoplovi ne mogu preuzeti. No, kako je bilo istaknuto u izvješću iz 2018., dva zrakoplova Piper s iznimno vrijednom digitalnom opremom – kamerama i navigacijskim sustavima tada su bili u Saudijskoj Arabiji u letnom stanju, iako se za njih još tada morala platiti ležarina od oko 200.000 dolara.
“U odnosu na preuzimanje istih od strane eventualnih kupaca mora se napomenuti da je upitno jer je glavni razlog ostanka zrakoplova u Saudijskoj Arabiji nedovršetak poslova preuzetih od stečajnog dužnika, a što je sukladno poslovnoj praksi u Saudijskoj Arabiji neprihvatljivo. Procjena vrijednosti samih zrakoplova trenutno, sukladno navedenom, nije moguća”, isticalo se još tada u izvješću. U prethodnom dopisima stečajnog upravitelja navodilo se i da je od Cessne u vlasništvu Geofota ostao samo trup jer je motor izvađen, a popravak je procijenjen kao neisplativ.

”Predlaže se prodati isti kao lim po kilogramu koja procjena će se izvršiti na mjestu od strane zainteresiranih ponuditelja. Stečajni upravitelj bi prikupio nekolicinu ponuda za odvoz. Po saznanju stečajnog upravitelja treba platiti i ležarinu u još neutvrđenom iznosu”, isticalo se u dopisu prije gotovo četiri godine. Navedeno je tada i da na svim zrakoplovima postoje razlučna prava B2 Kapitala d.o.o., Republike Hrvatske, te Bantel Travela d.o.o.
Rasprodaja imovine Geofota uslijedila je nakon što je u lipnju 2018. bio otvoren stečaj nad tom tvrtkom s nepodmirenim obvezama koje su dotad iznosile čak 38,8 milijuna kuna, a što je 22 milijuna kuna više od temeljnog kapitala.
Nakon toga bila je provedena zabilježbe otvaranja stečajnog postupka nad imovinom koja se odnosila na nekretnine tvrtke u zagrebačkom Buzinu – kuću, dvorište i oranicu, na tri navedena zrakoplova, ali i više automobila među kojima se ističu i nekad prestižni Jaguar XJ8 koji je nakon toga bio prodan za samo 19.420 kuna, uključujući i PDV. 

Vlasnik Geofota Zvonko Biljecki u sudskom registru navodi se kao direktor, prokurist, član ili predsjednik uprave čak devet tvrtki među kojima su najpoznatije dobivale višemilijunske poslove od države. Biljecki je, kako se pisalo u medijima, bio poznat i kao osoba bliska bivšem premijeru Ivi Sanaderu, kojeg je angažirao kao savjetnika i njegove konzultantske usluge navodno plaćao više desetaka tisuća kuna mjesečno.

Vraćanje usluge bivšem premijeru Sanaderu

Tvrdnje o povezanosti Sanadera i Biljeckog, koji je onako usput svjedočio i u slučaju Fimi medije, u medijima su se pojavile nakon što je otkriveno da je Geofoto bila jedna od tvrtki koje su sklopile vrijedne konzultantske ugovore sa Sanaderovom tvrtkom Alia savjetovanje, nakon što je Sanader otišao s premijerske dužnosti. Biljecki je taj ugovor brzo nakon sklapanja i raskinuo, tvrdeći kako su mu te insinuacije naškodile. 

No, prema medijskim napisima i Biljeckovu svjedočenju, ispostavilo se kako je negdje oko 2004., upoznao Mirjanu Sanader, suprugu tadašnjeg bivšeg premijera, dok je radio nešto oko njenih arheoloških iskopina, onako, baš u vrijeme kad joj je muž postao premijer. Sljedeće godine, bivši premijer se već pojavio na svečanom otvaranju poslovne zgrade Geofota u Buzinu, navodno sve na nagovor Sanaderove supruge. Otada ga nije puno viđao, sve dok se Sanader početkom 2010. nije pojavio s konzultantskim prijedlogom, koji je Biljecki prihvatio, jer mu je bivši premijer  trebao pomoći u “ostvarivanju kontakata u zemljama EU i regiji”. 

Kako se navodi u podnaslovu teksta o Biljeckom koji je i sada dostupan na web stranicama tjednika Globus, “početkom 2010. Sanader je došao k meni i izložio ideju za suradnju. Ponudio je posredovanje i pomoć u kontaktima s inozemstvom. Za svaki let uredno je platio 2000 eura. Nije mi rekao zašto je išao. To i ne pitam svoje klijente, volim ne znati o razlozima leta. Zbog prevelike usmjerenosti javnosti na taj naš ugovor, ali i nekih nesuglasica, odustali smo od suradnje i prekinuli ugovor”. 

Taj tekst je, posebno naglašavamo, iznad fotografije Biljeckog s njegovim “nestalim” zrakoplovom naslovljen : ‘Sanader je u Beč, Milano i Rim privatno letio ovom Cessnom.

Foto: Daniel Kasap

Objavljeno: 30.1.2022.