Katolička crkva smatra da bi to trebao biti crkveni praznik, stoga su se i ove godine mogle vidjeti povorke koje pjevušenjem crkvenih pjesama i nošenjem transparenata izražavaju neslaganje s ‘neopaganizmom’. Patrick je živio u petom stoljeću, a rođen je u rimskoj Britaniji; pripisuje mu se da je dotad paganske Irce obratio na kršćanstvo. Vjerovanje da je otjerao zmije iz Irske nema uporišta u činjenicama, jer u Irskoj nikad nije bilo zmija. U Irskoj je St. Patrick Day postao praznik 1903. godine, a prva parada održana je te godine u Limericku. Irska je još 1927. zabranila prodaju alkohola na St. Patrick’s Day i ta je zabrana trajala sve do 1961.
Piše: Nives Matijević (Dublin)
Ovogodišnja glavna irska parada na St. Patrick’s Day 17. ožujka okupila je u centru Dublina oko pola milijuna ljudi, što turista što domaćih. I vrijeme je poslužilo, iako je ranija prognoza nije obećavala, pa je više od 4200 sudionika parade od Parnell Squarea do parka St. Stephen’s Green uz zvučnu podlogu 14 ‘marching’ orkestara iz cijele Irske, Sjeverne Amerike i Francuske – ostalo suho.
Dublinska parada prije svega je turistička atrakcija s golemim financijskim efektima za hotele i restorane, dok proslave St. Patricka u manjim gradovima nekako imaju više duše, više su ‘tradicionalne’.
‘Zeleni’ dan obilježavao se stotinama manjih parada u gradovima širom Irske, a najranija je ona u gradu Dingle u Kerry na Atlantskoj obali – tamo se marširalo i tamburalo u šest ujutro, prije zore. Običaj je to koji se zadržao još od britanske vladavine Irskom, kada parade za St. Patrick’s Day nisu bile dopuštene, pa se marširalo po mraku. (Dingle je možda najpoznatiji po tome što je tamo sniman kultni film Davida Leana Ryanova kći, preko kojeg su se mnogi zaljubili u irske pejzaže.)
Prva parada održana je u SAD-u u 18. st.
Must have za Paddy’s Day su zelena odjeća ili barem zeleni detalji na odjeći – zeleni šeširi nalik onima koje nose Leprechauni – vilinski patuljci iz irske mitologije koji imaju tajnu zalihu zlata i moraju vam je otkriti ako ih uhvatite, zelena odijela s uzorkom djeteline, a nekima su poslužili i zeleni bade-mantili, pa onda zeleni crteži po licu i drugi zeleni ukrasi…
Lanac suvenirnica Carolls Irish Gifts, koji među ostalim nudi razne zelene đinđe, zasigurno se ne može žaliti na promet u tjednu prije St. Patrick Daya. A kako je objavljeno, od četvrtka do nedjelje 17. ožujka u Dublin sletjelo oko 183.000 posjetitelja. Nakon parade i večernjeg slavlja u festivalskoj četvrti kod National Museum od Ireland – Decorative Arts & History te u Temple Baru, gdje je vladala neopisiva gužva, stotine čistača imale su što skupljati. U gradu u kojem kronično nedostaje kanti za smeće (o sortiranju otpada da i ne govorimo), možete prazne boce i limenke samo nositi sa sobom ili ih bacati okolo.
St. Patrick ili po irski Pádraig, najpoznatiji je od tri sveca zaštitnika i nebeska odvjetnika irske nacije – druga dva su Brigid i Columba (Colmcille). Patrick nikad nije formalno kanoniziran, što je bilo uobičajeno negdje do 10. stoljeća, ali osim katolika kao sveca štuju ga i pravoslavci, luterani i anglikanci.
Patrick je rođen u rimskoj Britaniji, živio je u petom stoljeću, ali dosad nije točno datirano kada. Kad je imao 16 godina oteli su ga irski pirati i kao roba doveli na otok gdje je šest godina radio kao pastir, dok nije uspio pobjeći natrag u Britaniju svojoj obitelji. Potom je postao svećenik i vratio se u Irsku. Pripisuje mu se da je dotadašnje pagansko irsko društvo obratio na kršćanstvo, a da bi lakše objasnio pojam Presvetog Trojstva koristio je djetelinu s tri lista. Vjerovanje da je otjerao zmije iz Irske nema uporišta u činjenicama, jer u Irskoj nikad nije bilo zmija.
Rano srednjovjekovni izvori navode da je bio prvi biskup u Armaghu u Sjevernoj Irskoj – crkvenoj prijestolnici cijele Irske, te primas Irske. Navodi se da je preminuo 17. ožujka 493. godine, iako se ta godina u novije vrijeme osporava. Smatra se da je St. Patrick pokopan u katedrali u Downpatricku u Sjevernoj Irskoj, a u gradu je i Saint Patrick Centre, jedina na svijetu izložba posvećena St. Patricku.
U Dublinu, pak, u National Museum of Ireland može vidjeti vrlo vrijedno Patrickovo zvono (Clog Phádraig), koje je St. Columba uklonio iz Patrickove grobnice 60 godina nakon njegove smrti da bi je koristio kao relikviju. Prema dostupnim izvorima prve parade na St. Patrick’s Day održavale su se još u 18. stoljeću u Sjevernoj Americi, gdje su živjeli irski iseljenici. Sve do kraja 20. stoljeća proslave dana St. Patricka bile su mnogo veće i masovnije u Americi nego u Irskoj.
Proslava bez alkohola
U Irskoj je St. Patrick Day postao praznik 1903. godine. Navodi se da je prva parada u Irskoj održana te godine u Limericku, dakle stotinama godina nakon prve parade u Sjevernoj Americi. U Dublinu je prva državno-organizirana parada bila tek 1931. godine. Slobodna Irska Država je još 1927. godine zabranila prodaju alkohola na St. Patrick’s Day, a ta je zabrana ukinuta tek 1961. godine.
Sredinom 1990. godina vlada Republike Irske odlučila je pokrenuti kampanju kako bi St. Patrick’s Day iskoristila za međunarodnu prezentaciju Irske i njezine kulture. Tako je pokrenut danas međunarodno poznati St. Patrick’s Festival. Prvi festival održan je 1996. godine, a 1997. postala je to trodnevna manifestacija. Crkvi se ne sviđa ova sekularizacija St. Patrick’s Daya i smatraju da bi to trebao biti crkveni praznik. Stoga su se i ove godine mogle vidjeti povorke koje pjevušenjem crkvenih pjesama i nošenjem transparenata izražavaju neslaganje s po njima ‘neopaganizmom’.
(objavljeno 18.3.2024.)
Foto: Raidió Teilifís Éireann
Prvi nastavak feljtona možete naći ovdje