Povežite se:
HomeMedijiNajprodavaniji tjednik je Međimurje, 7Dnevno istisnulo Hrvatski tjednik, Nacional ima najveći prihod od oglasa

Najprodavaniji tjednik je Međimurje, 7Dnevno istisnulo Hrvatski tjednik, Nacional ima najveći prihod od oglasa

Prema istraživanju tržišta tiska koje je objavio AZTN, u 2021. su prodane naklade dnevnih novina pale za 13 posto, a tjednika za pet posto. Nakon dugogodišnjeg pada došlo je do preokreta u oglašavanju, gdje su prihodi dnevnim novinama porasli za šest, a tjednicima za četiri posto. Iako Styria drži dva najčitanija dnevna lista (Večernji list i 24sata), Hanza media (Slobodna Dalmacija, Jutarnji list) ima veće prihode od prodaje oglasnog prostora

 

Piše: Saša Paparella

Višegodišnji trend pada prodaje tiskanih medija nastavljen je i lani – u usporedbi s 2020., prodana naklada dnevnih novina lani je pala za 13 posto, navodi se u redovitom istraživanju tržišta tiska koje je objavila agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN). Taj je pad doduše nešto blaži od pada u 2020., koji je u odnosu na 2019.  iznosio 19 posto, a  objašnjavao se pandemijom Covida-19, zatvaranjem kafića i posljedično otkazivanjem pretplate na tiskovine.

Prodaja dnevnih novina u tri godine pala za 23,2 milijuna primjeraka

U 2021. prodana naklada svih dnevnika u RH iznosila je 37,2 milijuna primjeraka, odnosno 5,7 milijuna manje nego li u 2020., kad je prodano  42,9 milijuna prodanih primjeraka. Samo tri godine ranije, 2018., prodano je 60,4 milijuna primjeraka, odnosno 23,2 milijuna više nego li lani. Skoro svi općeinformativni dnevnici u 2021. bilježe pad prodane naklade, osim dnevnika La Voce del Popolo.

Najveću prodanu nakladu u 2021. godini, kao i prethodnih godina, ostvario je dnevnik 24sata (Styria Grupa), s ostvarenim tržišnim udjelom od 30 do 40 posto, uz nastavak trenda pada prodaje. Pad prodane naklade 24sata blaže je izražen nego u prethodnom istraživanju za 2020. godinu, a istovremeno se bilježi i blagi pad tržišnog udjela, navodi se u istraživanju.

Na drugoj poziciji je Večernji list (također Styria Grupa), s ostvarenim tržišnim udjelom od 10 do 20 posto i blagim padom tržišnog udjela. Treći po prodanoj nakladi je Jutarnji list (Hanza Media Grupa) s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto.

Značajan iznos prodane naklade u 2021. ostvarili su još nakladnici dnevnika Slobodna Dalmacija (Hanza Media) i Novi list (Glas Istre Grupa), koji bilježi blagi rast tržišnog udjela. Preostala četiri, regionalna nakladnika (Glas Istre, Glas Slavonije, Zadarski list, La Voce del Popolo) bilježe tržišni udio do pet posto.

Promatrano prema vlasničkim grupama, na tržištu dnevnika u 2021. godini najveći udio od 50 do 60 posto ima Styria AG (24 sata i Večernji list), uz blagi pad tržišnog udjela u odnosu na prethodnu 2020. godinu. Druga je Hanza Media Grupa (Jutarnji list i Slobodna Dalmacija) s udjelom od 30 do 40 posto, no bilježi trend blagog rasta zajedničkog tržišnog udjela.

Globus tek deveti među tjednicima i dvotjednicima

Temeljem navedenih podataka, AZTN zaključuje kako je riječ o “visoko koncentriranom tržištu”, iako je koncentriranost tržišta u 2021. godini blago smanjena u odnosu na 2020. godinu.

Domaći tjednici su lani imali manji pad prodaje od dnevnika. Ukupno je prodano oko 2,2 milijuna primjeraka tjednika, što znači za pet posto u odnosu na 2020., u kojoj im je prodana naklada pala za čak 20 posto u odnosu na 2019., što znači da se kontinuirani pad naklade nastavlja.

“Većina tjednika bilježi pad prodane naklade u 2021. u odnosu na 2020. godinu, uz iznimku šest tjednika koji bilježe trend blagog rasta prodane naklade: 7dnevno, Nacional, Međimurske novine, Vinkovački list, Virovitički list i Jednota. Najprodavaniji općeinformativni tjednik je u 2021. godini Međimurje, koji također bilježi trend pada prodaje. Drugi po prodanoj nakladi u 2021. godini je tjednik 7Dnevno, koji je dosad bio treći, a s te je pozicije istisnuo Hrvatski tjednik. Četvrti i peti su tjednik Nacional te 24sata Express (Styria Grupa).  Tjednik Globus u izdanju Hanza Media d.o.o. je na devetoj poziciji, koji je dvotjednik prema periodici izlaženja. Uz Globus, na dvotjednike su svedeni i Novi sisački tjednik te Virovitički list. “U usporedbi s prethodnom 2020. godinom, prodana naklada općeinformativnih tjednika u 2021. godini smanjena je od 109.000 primjeraka što predstavlja znatno blaže izražen pad prodane naklade svih općeinformativnih tjednika u odnosu na prethodno istraživanje za 2020. kada se bilježio pad od 582.000 primjeraka”, navodi se u istraživanju.

Slobodna sada vodeća po prihodima od oglasa

I dok prodane naklade i dalje padaju, prihodi od oglašavanja počeli su rasti. Prekinut je višegodišnji negativan trend pada prihoda od oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima – nakon pada od 22 posto u 2020. u odnosu na 2019., prihodi u dnevnim novinama povećani su sa 117,3 milijuna kuna (u 2020.) na 124,5 milijuna kuna u 2021., što je šest posto više.

Tri od devet nakladnika općeinformativnih dnevnika bilježi pad prihoda od oglašavanja, dok šest nakladnika bilježe rast tih prihoda.

Najveći tržišni udio u 2021. ostvario je nakladnik Slobodne Dalmacije, uz blagi pad prihoda od oglašavanja u dnevnicima u odnosu na 2020. Ujedno bilježi pomak s druge na prvu poziciju na tržištu oglašavanja u dnevnicima. Na drugoj poziciji sada je Novi list d.d., koji bilježi jače izražen rast prihoda od oglašavanja. Treći je Jutarnji list. Četvrti je Večernji list, koji bilježi rast prihoda od oglašavanja, a peti je Glas Istre. Na šestoj poziciji je Glas Slavonije, sedma su 24 sata.

“Utvrđeno je da Styria sa svoja dva dnevnika (Večernji list i 24sata) u  2021. bilježi znatno manji pokazatelj u odnosu na tržišni udio na tržištu prodane naklade općeinformativnih dnevnika. Naime, na tržištu oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima bilježi zajednički tržišni udio od 20-30 posto, dok na tržištu prodane naklade općeinformativnih dnevnika Styria bilježi značajno veći tržišni udio od 50-60 posto. Za Hanza Media Grupu vrijedi suprotno, jer na tržištu oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima sa svoja dva dnevnika (Jutarnji list i Slobodna Dalmacija) bilježi zajednički tržišni udio koji iznosi 30-40 posto, dok na tržištu prodane naklade općeinformativnih dnevnika Hanza Media bilježi manji tržišni udio koji iznosi od 30-40 posto”, navode u AZTN-u.

I treća grupacija novinskih nakladnika Glasa Istre (dnevnici Novi list, Glas Istre i  Zadarski list) na tržištu oglašavanja bilježi veći tržišni udio u odnosu na tržišni udio na tržištu prodane naklade dnevnika.

Kod prihoda tjednika, koji su također rasli, i to za četiri posto, došlo je   do većih promjena – Dubrovački vjesnik (Hanza Media) pao je s prvog na peto mjesto. Sada je prvi po prihodima tjednik Nacional, koji je lani bio treći. Drugi je tjednik Međimurje, a treće su sada Varaždinske vijesti, koje su lani bile četvrte. Globus je po prihodima bio na 11. poziciji.

Tisak lani zatvorio 47 prodajnih mjesta

U trgovini na malo tiskom i dalje vodi tvrtka Tisak plus, koja je ostvarila pad prihoda od sedam posto u odnosu na 2020. godinu, dok je u 2020. godini zabilježen pad od 20 posto u odnosu na 2019. Maloprodajnu mrežu Tiska na dan 31. prosinca 2021. godine činilo je 816 prodajnih mjesta, dok je godinu dana ranije imao 863 prodajnih mjesta, što znači da ih je zatvoreno 47. U izvješću se navodi da se i dalje novine prodaju uglavnom preko kioska, na koje otpada 56 posto ukupne prodaje.

(objavljeno 30.7.2022.)

Foto: Saša Paparella