Želimir Puljić i Ksenija Abramović na otvaranju zadarskog Laudato TV centra, kojeg Crkva sufinancira (foto: I. Grbić / Zadarska nadbiskupija)
Kršćanska televizija Laudato uprihodila je lani 1,6 milijuna eura, od čega 42 posto namiruje iz donacija gledatelja, pojedinih biskupija, redovničkih zajednica i župa. Osječka TV imala je 151.000 eura neto dobiti, a Dubrovačka TV 281.200 eura minusa. Osam lokalnih televizija poslovalo je s gubitkom, a najveći gubitaš, Dubrovačka TV, žali se na ucjene gradonačelnika Frankovića koji im je ukinuo financiranje
Piše: Saša Paparella
Čak osam od 19 televizija s lokalnom koncesijom u RH lani je poslovalo s gubitkom. No neke međi njima, poslovale su jako dobro – tako je Laudato TV, prema rezultatima istraživanja AGB Nielsen Media Research Laudato TV najgledanija lokalna televizija u Hrvatskoj, u 2022. zabilježila prihod od 1,6 milijuna eura, koliko su zajedno uprihodile drugoplasirani Kanal Ri i treći, Net TV. Odnosno, prihod Laudata je bio jednak prihodu pet drugih lokalnih TV postaja zajedno – zadarska Diadora TV, TV Šibenik, Dubrovačka TV, karlovačka Trend TV i splitska TV Dalmacija.
Laudato TV, koja se definira kao “lokalna komercijalna obiteljska televizija s kršćanskim vrijednostima” u svega četiri godine udvostručila je svoje prihode, a u zadnjih godinu dana dano povećali su ih za 600.000 eura. Otkako su 2020. prestigli Kanal Ri, prednost kršćanske televizije pred Riječanima je sve veća. Na Laudatu su i najveće plaće među svim lokalnim TV postajama u Hrvatskoj, u prosjeku tisuću eura, što je dvostruko više od primjerice plaća na TV Šibenik, gdje je prosjek svega 508 eura (što je manje od zagarantiranog minimalca?).
Novčana pomoć nadbiskupije
Po prirodi stvari Laudato TV kao kršćanska televizija želi dobiti nacionalnu koncesiju, pa je tako Ksenija Abramović, direktorica Laudata u studenome 2020., prilikom otvaranja zadarskog Laudato TV centra u zgradi Nadbiskupskog sjemeništa rekla: “Molite za nas, a posebno molite za nacionalnu koncesiju, da Laudato TV što prije uđe u svaki hrvatski dom. Puno smo zahvalni Zadarskoj nadbiskupiji, osobito našem nadbiskupu Želimiru Puljiću: na podršci, molitvi, na svemu što je učinio za nas kroz ove godine. Od samih početka LTV-a, nadbiskup Puljić i Zadarska nadbiskupija su uz nas”. Tom se prilikom čulo i da Zadarska nadbiskupija, odlukom njenog donedavnog nadbiskupa Puljića, “redovito mjesečno izdvaja i novčana sredstva kao podršku radu Laudatu”.
Na naše pitanje iz kojih se sve izvora ta televizija financira, odgovoreno je da je “Laudato TV privatna inicijativa koja svoje poslovanje financira od donacija (42 posto od ukupnih prihoda), organizacije koncerata ‘Progledaj srcem’ (29 posto) te prodaje oglasnog prostora (18 posto). Među donatorima su prvenstveno gledatelji ove televizije, članovi Kluba prijatelja te u manjem dijelu pojedine biskupije, redovničke zajednice i župe. Svatko od donatora uplaćuje prema svojim mogućnostima, jednokratno ili povremeno, a Laudato TV je zahvalan na svakom i najmanjem uplaćenom iznosu. Nastojimo se javiti na što više natječaja, te smo za prijavljene projekte u 2022. godini primili sredstva Fonda za pluralizam AEM-a (šest posto), Američke biskupske konferencije i Renovabisa (njemačka karitativna organizacija čija je svrha jačanje Crkve u istočnoj i jugoistočnoj Europi). Sav prihod Laudato TV ulaže u produkciju, održavanje i nabavu tehnike, proizvodnju i unapređenje kvalitete programa”, rečeno nam je.
Za razliku od nekih drugih TV postaja kojima ćemo se u sljedećim nastavcima baviti, na Laudatu nemaju problema sa pritiscima lokalnih vlasti i oglašivača. “Naše primarno programsko usmjerenje je vjerski program. Donosimo prijenose vjerskih događanja, u informativnom programu izvještavamo o životu Crkve, zajednica vjernika i laika te humanitarnih udruga, stavljajući naglasak na afirmativne vijesti, život obitelji i dobro u društvu. Ne pratimo dnevnu politiku niti nam je oglašavanje primaran izvor financiranja, što nam donosi potpunu neovisnost i slobodu u radu. Dosad nismo doživjeli nikakve pritiske. Naš je prioritet da sve što radimo bude prvenstveno u skladu sa svjetonazorom koji zastupamo poštivajući svakog čovjeka i drugačije mišljenje”, kažu na Laudatu.
No, nešto ih ipak muči. Kao vjerska televizija, htjeli bi imati nacionalnu, a ne samo regionalnu vidljivost. “Laudato TV je otpočetka svoga emitiranja zainteresiran za nacionalnu koncesiju, to smo više puta isticali. U zemlji koja ima dominantno katoličko stanovništvo postoji velik interes za praćenje obiteljske televizije s kršćanskim vrijednostima, što potvrđuju i službeni podaci mjerenja TV gledanosti. Smatramo kako je važno da i besplatno putem zemaljske antene Laudato TV uđe u svaki dom u Hrvatskoj. No odluka o tome ovisi o regulatoru. Kada bude raspisan natječaj za novu nacionalnu koncesiju, mi ćemo se svakako javiti kao što smo i ranije iskazivali interes za svaku slobodnu koncesiju koja nam omogućuje veći doseg”, kažu.
I dok je galopirajući Laudato u 2022. zabilježio tek skromnih 1.800 eura neto dobiti, Osječka televizija imala je dobit od 151.000 eura. Veliku je dobit, 113.000 eura. imala i zagrebačka Z1. Kanal RI imao je dobit od 94.000 eura, a Plava vinkovačka TV 73.700 eura.
S druge strane, Dubrovačka TV izgubila je lani 281.200 eura, Trend TV imao je gubitak od 249.600 eura, a Net Tv imao je gubitak od 176.600 eura. Diadora TV imala je minus od 148.400 eura, a Libertas TV od 67.800 eura.
Ucjenjivanje lokalnih medija
Na panelu “Lokalni mediji građanima, a ne šerifima”, održanom u svibnju 2021. naglašeno je da su lokalni mediji iznimno važni za svako demokratsko društvo, a sada je nužno zakonski definirati nove modele za njihovo nesmetano i slobodno funkcioniranje i financiranje.
Model koji postoji nije dobar, nego je isključivo u rukama lokalnih moćnika”, kazala je predsjednica Sindikata novinara Hrvatske Maja Sever.
Naglasila je i kako su upravo u lokalnim sredinama najjači pritisci na novinare i neovisne medije te je pozvala zakonodavce na uređenje nove zakonske regulative, prvenstveno na donošenje medijske strategije, ali i na pomoć u korištenju fondova za poticanje neovisnog i slobodnog novinarstva u lokalnim medijima.
Dotad, mediji će se morati snalaziti na razne načine. Nemaju svi sreću uživati financijsku pomoć Crkve, koja Laudatu kanalizira ido novca koji dobiva iz državnog proračuna. Ostali su prepušteni lokalnim vlastima, a ponekad i pravim samovoljnim šerifima.
Zanimljiv je slučaj Dubrovačke TV, najvećeg gubitaša među lokalnim postajama. Gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković je u medijima iznio slučaj u kojem je Orsat Zovko, vlasnik lokalne Dubrovačke televizije (DUTV) navodno tražio povećanje dotacija koje su za taj medij dolazile iz gradskog proračuna, a kad je ovaj to odbio navodno je uslijedila je oštra kampanja tog medija protiv njega.
Zovko pak kaže ovako: “Dok smo uredno informirali o aktivnostima gradskih ureda sve je bilo ok, ali kad smo počeli izvještavali o propustima gradske uprave, štetnim potezima i nemaru, e taj dio se nikako nije svidio gradonačelniku i nije nam produžen ugovor za medijsko praćenje i prijenos gradskih sjednica… Jasno je da lokalni mediji ne mogu egzistirati bez pomoći lokalne samouprave, a ona u većini slučajeva uvjetuje pomoć i načinom izvještavanja i kontrolom informacija”, rekao je Zovko, naglasivši da je za njegovu televiziju važna financijska pomoć Grada, jer time pune oko 30 posto budžeta.
Poslovanje lokalnih televizija u 2022.:
kanal prihod neto dobit/ broj zap. prosječna plaća (euri)
gubitak
1. Laudato 1,652,100 1.800 28 995
2. Kanal RI 955.600 94.000 31 709
3. Net TV (Zg) 823.200 – 176.600 28 659
4. Plava Vinkovačka 817.800 73.700 29 703
5. Osječka TV 780.000 151.000 14 573
6. Z 1 707.000 113.000 20 811
7. OTV (Zg) 700.000 36.100 14 573
8. TV Nova (Pula) 658.600 31.400 18 942
9. STV (OS) 621.400 1.400 24 780
10. VTV (VŽ) 535.400 41.400 25 741
11. Libertas TV (DU) 514.700 – 67.800 25 721
12. TV Zapad (Zaprešić) 468.500 – 33.400 12 638
13. SBTV (Slav. Brod) 461.300 34.200 22 633
14. TV Jadran (ST) 457.300 10.800 12 766
15. Diadora TV (ZD) 239.500 – 148.400 18 728
16. TV Šibenik 210.600 – 21.700 11 508
17. Dubrovačka TV 196.880 – 281.200 11 882
18. Trend TV (KA) 190.100 – 249.600 15 769
19. TV Dalmacija 105.300 – 167.600 14 682
objavljeno: 30.9.2023.
(nastavlja se)
Novinarski projekt „Lokalne televizije između kontroverznih poduzetnika i mjesnih šerifa“ realiziran je uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije (AEM) iz programa poticanja novinarske izvrsnosti