Povežite se:
HomeDosjeLokalne TV između kontroverznih poduzetnika i šerifa (1.): Drži li osječki anonimac Z1 i STV za Marija Radića?

Lokalne TV između kontroverznih poduzetnika i šerifa (1.): Drži li osječki anonimac Z1 i STV za Marija Radića?

Mario Radić, zamjenik predsjednika Domovinskog pokreta  (foto: Facebook / Domovinski pokret)

 

Osječka tvrtka Kodiak trade, koja gotovo da i ne posluje, u svom portfelju ima i Televiziju Slavonije i Baranje (STV) i Z1, zagrebačku televiziju u prošlosti povezanu sa Slobodanom Ljubičićem Kikašem i Petrom Pripuzom. Njihov stvarni vlasnik navodno je Mario Radić, jedna od čelnika Domovinskog pokreta i suradnik Pavla Vujnovca,  koji navodno želi kupiti još neke lokalne televizije 

 

Piše: Saša Paparella

“Most je izložen brutalnim napadima preko medija koje kontrolira Pavla Vujnovca, odnosno na Z1 televiziji i 7dnevno, pogotovo otkako sam rekao da je PPD oštetio Petrokemiju. Vujnovac je u ovom trenutku puno moćniji nego što je Ivica Todorić ikada bio, a znamo kako su se mediji odnosili prema Todoriću…Vlasnik Z1 televizije je Mario Radić, ta je ekipa potplatila veliki dio desnih medija, a Velimir Bujanec im je jedan od glasnogovornika. Koliko čujem, sada idu u kupnju nekih lokalnih televizija, kako bi povećali medijsku kontrolu”, u dahu je ispričao saborski zastupnik Mosta Nikola Grmoja gostujući krajem kolovoza na N1 televiziji. Spomenuo je tako temu lokalnih televizija, koje – pogotovo u nekim regijama – imaju jako velik utjecaj, pa bi bilo dobro znati u čijem su one vlasništvu.

Radićevi prsti u Marmeladi

Nominalni vlasnik Z1 televizije je, preko tvrtke Kodiak trade, osječki ugostitelj Hrvoje Milas, za kojeg upućeni tvrde da je samo paravan za stvarnog vlasnika Marija Radića, suvlasnika Pevexa, Vujnovčevog poslovnog partnera i zamjenika predsjednika Domovinskog pokreta Ivana Penave, koji se strašno ljuti kad netko kritizira PPD. Pomalo čudi što je Kodiak trade tvrtka bez zaposlenika i sa skromnim godišnjim prihodom od par tisuća eura, no to ju nije spriječilo da u svom portfelju – što je vidljivo u službenim izvorima – ima  i Z1 i Televiziju Slavonije i Baranje (STV). Obje te televizije emitiraju Bujicu i važne se medijske poluge za borbu za glasove na desnici, pa je normalno da Grmoju ljuti takva igra ‘domovinaša’. Novac im očito nije problem – i po još nekim izvorima, ljudi bliski Mariju Radiću zanimaju se za kupnju još jedne, dakle treće lokalne televizijske postaje. Po logici stvari, nakon to su pokrili sjever i istok Hrvatske, sada vjerojatno gledaju prema Dalmaciji. Time bi se priča o Kodiaku vratila na početka, jer je tu tvrtku – pod imenom Marmelada – 2017. osnovala Mirka Baban-Radman, tadašnja voditeljica splitskog Pevexa. U prosincu 2020. Marmelada je prodana Milasu, koji svega pet dana kasnije kupuje STV, a dva mjeseca, s podjednakom lakoćom, i Z1. U međuvremenu, na ‘Milasovom’ STV-u se nemilice vrte Pevexove reklame.

Ne možemo reći da se o prikrivenom vlasništvu nije govorilo. Na sjednici saborskog Odbora za informiranje, informatizaciju i medije, održanoj u lipnju 2021., vanjska članica Odbora, novinarka Đurđica Klancir upozorila je na “nejasne igre oko zagrebačke Z1 televizije“, koju je par mjeseci ranije “Pevex prodao ugostiteljskoj mikro-tvrtki iz Osijeka koja se zove Kodiak trade. Iz godišnjeg izvješća vidimo da je ta gledana lokalna televizija sa solidnim prihodima prodana tvrtki čiji je vlasnik Hrvoje Milas kumski povezan sa suvlasnikom Pevexa i drugim čovjekom Domovinskog pokreta Marijom Radićem. Kasnije je taj vlasnik Z1 televizije bio i zaposlen u tvrtki Pevex. Gledano izvana, bila je to čudna kupoprodaja značajne televizije. Ima li tu sumnje u prikriveno vlasništvo kao što se spekuliralo u pojedinim medijskim napisima”, zapitala je nadležne novinarka Klancir. Državni tajnik Krešimir Partl odgovorio je  kako su “u novom Zakonu o elektroničkim medijima pojačane odredbe u vezi vlasništva, pa je tako uvedena obveza vlasnika da vlasničku strukturu objavi na svojim internet stranicama, a mora dostaviti i izvadak iz registra stvarnih vlasnika, a ne iz sudskog registra kao što je dosad bila praksa. Uloženo je pet milijuna kuna za uspostavu registra stvarnog vlasništva”, rekao je Partl, što samo znači da unatoč uloženom novcu problem nije riješen.

Poslovanje Z1 u slobodnom padu

Z1 je jedna od gledanijih lokalnih televizija u Hrvatske jer se može gledati putem IPTV kanala. Povijest te televizije dobar je presjek onog dijela hrvatskog društva koje se nalazi negdje između politike i crne kronike. Osnovana je 2010. Prvo je kao suvlasnica tvrtke Z1 televizija figurirala Tihana Colić, bliska suradnica poduzetnika Petra Pripuza, a onda je u prosincu 2011. kao vlasnik naveden Slobodan Ljubičić Kikaš, tada ugledni SDP-ovac i čovjek od najvećeg povjerenja gradonačelnika Milana Bandića. Nije dugo bio vlasnik – nakon što je tvrtki Z1 pripojena Ljubičićeva firma Fravi savjetovanje d.o.o., već početkom 2012. kao jedini vlasnik upisuje se Mario Špekuljuk, zet Petra Pripuza, inače uz Ljubičića suoptuženik u optužnici za aferu Agram. Ubrzo svi oni izlaze iz igre, a Z1 preuzima novi igrač – trgovački lanac Pevec. Razlog? Pa navodno su uložili novac kako bi dobili besplatni reklamni prostor. No svoj puni marketinški potencijal Z1 je pokazao 2020., kad važan suvlasnik Pevexa – Mario Radić- sudjeluje u osnutku Domovinskog pokreta, u kojem postaje jedna od ključnih osoba. Umjesto kosilica, kreće nesmiljeno reklamiranje Miroslava Škore. No neiskreni poduzetničko-politički ‘projekt Škoro’ brzo propada, pa se činilo da ni lokalna televizija više nikome ne treba. Početkom 2021., Z1 je prodan osječkoj tvrtki Kodiak trade, koja je taman 2020. već preuzela Televiziju Slavonije i Baranje (STV). Isprva se učinilo da su se ‘domovinaši’ riješili televizije. Početkom 2022. ekipa koja kontrolira Z1 počela je tražiti novog vlasnika, cijena je navodno bila milijun eura,  no potom su se predomislili i odlučili ga zadržati. Ako je propao Škoro, nije propala stranka, a gledana lokalna televizija pred superizbornu 2024. godinu može biti od velike koristi, pa Radić – koji je često bio gost u Bujančevoj emisiji – odlučuje Z1 ostaviti u svom medijskom portfelju, ali indirektno, preko Kodiaka.

I Kikaš se namirio

Paralelno se odvijala još jedna priča, za koju je javnost saznala tek početkom 2018., kad je predsjednik SDP-a Davor Bernardić dobio konačnu presudu prema kojoj ta stranka mora tvrtki Televizija Sljeme d.o.o. platiti skoro 10 milijuna kuna za kampanju njihovog tadašnjeg člana Milana Bandića na izborima 2009. godine. Televizija Sljeme u toj je kampanji podmirivala neke račune SDP-a, a zanimljivo je da je Slobodan Ljubičić u početku bio s obje strane kasnije sudski sukobljenih strana: kao suvlasnik Televizije Sljeme d.o.o. i jedan od organizatora Bandićeve kampanje. Prvotnih 4,3 milijuna kuna troškova se zbog kamata i više nego li udvostručilo, a novac bi trebala dobiti tvrtka Televizija Sljeme čija je vlasnica odnedavna postala Ines Ljubičić, supruga Slobodana Ljubičića. Na istoj adresi gdje je Televizija Sljeme, u zagrebačkoj Adžijinoj ulici, registrirana je i tvrtka Z1 TV promocija d.o.o., također u vlasništvu poduzetne familije Ljubičić. Ta je tvrtka nastala Odlukom skupštine društva Z1 iz ožujka 2017., kad je temeljni kapital te lokalne televizije smanjen s 1,5 milijuna na 20.000 kuna, a ostatak imovine prebačen je na novu tvrtku, sada u vlasništvu Ljubičića.

U međuvremenu, od 2019. do 2022., prihod Z1 televizije se prepolovio sa 1,5 milijuna na 700 tisuća eura, a broj zaposlenih pao je s 39 na svega 20. Također, u zadnje dvije godine bilježi gubitak, prvo 225.000 preklani, pa 112.600 eura lan. I dok je u vrijeme kad je gradom upravljao tandem Bandić-Ljubičić Z1 televizija od Grada dobivala i do tri milijuna kuna godišnje,  taj je iznos sada sveden na pedesetak tisuća kuna. Od uprave i vlasnika Z1 televizije zatražili smo komentar zašto je došlo do takvog pada u poslovanju, pitajući ih što namjeravaju poduzeti. Također, tražili smo komentar Grmojinog navoda da Pavle Vujnovac kontrolira Z1 , te da je stvarni vlasnik Mario Radić. Odgovor zasad nismo dobili, a čim stigne objavit ćemo ga.

 

objavljeno: 30.8.2023.

(nastavlja se)

 

Novinarski projekt „Lokalne televizije između kontroverznih poduzetnika i mjesnih šerifa“ realiziran je uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije (AEM) iz programa poticanja novinarske izvrsnosti