
(na slici: Frane Barbarić, predsjednik uprave HEP-a)
Svjesno kršeći odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama (ZPPI), Hrvatska elektroprivreda (HEP) nije nam poslala niti jedan od 239 traženih ugovora o sponzorstvu i medijskom pokroviteljstvu u vodećim nacionalnim medijima od 2018. do 2021., iako smo im za svaki poslali oznaku pod kojom su ga sami zaveli. Prema dokumentima u koje smo imali uvid, dva vodeća novinska nakladnika, Styria i Hanza media, od HEP-a svake godine dobiju i do četiri milijuna kuna
Piše: Saša Paparella
Vjerojatno niti jedna kompanija u državnom vlasništvu ne dijeli toliko novaca na sponzorstva i medijska pokroviteljstva kao HEP, moćna grupa s godišnjim prihodom od 10,4 milijarde kuna te preko milijarde kuna dobiti nakon oporezivanja.
Problem je što ta tvrtka, bremenita čestim aferama, od kojih je o nekima pisao i portal Zagrebi.hr, ne pokazuje baš nikakvu volju da, iako je u državnom vlasništvu, sa zainteresiranom javnosti podijeli podatke o svom poslovanju. Upravo zbog činjenice da mu je vlasnik Republika Hrvatska, HEP se našao na popisu od 5877 tijela javne vlasti, a koja po Zakonu o pravu pristup na pristup informacijama (ZPPI) moraju zainteresiranima dostaviti tražene informacije. No niti to nije pomoglo. HEP se uporno oglušuje o svoje zakonske obveze i već u nekoliko navrata nisu nam htjeli jasno odgovoriti na pitanje koliko novca ulažu u oglašavanje, odnosno sponzorstva i pokroviteljstva u medijima. To je pitanje važno, jer se prekomjerno oglašavanje može tumačiti i kao podmićivanje nekog medija, pa na kraju, primjerice, ne budu objavljene sva afere u HEP-u za koje bi javnost trebala znati.
Princip rada je takav da – obično zadnjeg dana zakonskog roka ZPPI-ja od 15 dana – zainteresiranoj strani iz HEP-a stigne odgovor u kojem vas obavijeste da “sve tražene podatke možete naći na HEP-ovim web stranicama”, što naravno nije istina.
HEP ne odgovara na upite zbog ‘straha od konkurencije’
No ovog puta su otišli korak dalje – na zahtjev da nam dostave traženu dokumentaciju o utrošku novca na oglašavanje u medijima, upućen 15. srpnja 2022. , iz HEP-a nam nisu ništa odgovorili, iako je u mailu precizno bila navedena oznaka pod kojom je zaveden svaki od 239 traženih dokumenata o financiranju medija u 2018., 2019, 2020. i 2021. godini.
Prije toga smo u svibnju poslali standardni novinski upit s pitanjima kolika je bila ukupna vrijednost oglasa koje su tvrtke iz HEP grupe u 2021. objavile u raznim medijima (tisak, portali, TV, radio…), uz specifikaciju vrijednosti oglasa objavljenih u svakom pojedinom mediju; potom, po kojem kriteriju se određivalo u kojem će se mediju oglasi objaviti, te koja agencija određuje gdje će se HEP-ovi oglasi objaviti i zašto je odabrana baš ta agencija. Na ta pitanja nismo dobili odgovor, pa smo u lipnju morali posegnuti za ZPPI. Tek tada nam je odgovoreno da bi “iznošenjem traženih pojedinosti konkurencija imala uvid u tržišnu i marketinšku strategiju HEP-a, čime bi se nanijela šteta HEP-u koji posluje na otvorenom tržištu”, iako je pomalo nejasno zašto bi HEP-u objava tih podataka naškodila u tržišnoj utakmici. U nastavku se navodi i da je “odgovor na istovrsni upit već upućen iz Hrvatske elektroprivrede”, a tu se referiraju na jedan od naših ranijih upita o financiranju medija, na koji nam je stigao odgovor lišen bilo kakvih korisnih informacija o načinima i kriterijima na koji se troši javni novac.
I Hrvatska lutrija ima s Real grupom ugovore vrijedne desetke milijuna kuna
Srećom, nakon što smo u lipnju dobili neupotrebljivi odgovor na ZPPI, imali smo priliku neslužbenim kanalom dobiti na uvid dio dokumentacije o tome kako i koliko HEP financira pojedine medije. Koristeći njihovu službenu klasifikacijsku oznaku za svaki pojedini od 239 izdvojenih ugovora o sponzorstvu i medijskom pokroviteljstvu u vodećim nacionalnim medijima, u srpnju smo uputili novi zahtjev za pristup informacijama temeljem ZPPI-ja i zatražili uvid u tu dokumentaciju, što nam nažalost u zakonskom roku (niti nakon njega) nije bilo omogućeno.
Zahvaljujući dokumentaciji u koju smo imali uvid, a čiju vjerodostojnost smo neuspješno pokušali provjeriti u HEP-u, državnom prvaku u netransparentnosti, dobili smo odgovor na pitanje preko koje agencije HEP transferira novac za oglašavanje – riječ je o Real grupi, najuspješnijoj i najbrže rastućoj medijskoj agenciji u RH, kojoj je HEP samo u 2020. kroz ugovore uplatio okruglih 20 milijuna kuna.
Podsjetimo da je Zagrebi.hr u jednom od ranijih tekstova, pozivajući se na rezultate Gongova istraživanja, objavio da su se tijekom 2020. i 2021. središnja država i državne tvrtke za usluge promidžbe i informiranja najviše koristile upravo uslugama Real grupe, široj javnosti nepoznata agencije koja se prometnula u lidera u svom sektoru, a u te dvije godine samo iz Hrvatske lutrije u nju je kanalizirano 22,1 milijun kuna. Real grupa, čiji je vlasnik Krešimir Renzo Prosoli, ima eksplozivan rast – lani su već drugu godinu zaredom povećali prihode za novih 100 milijuna kuna, pa je 2021. završena sa 448,2 milijuna kuna prihoda i 25,4 milijuna dobiti nakon oporezivanja. Prosoliju smo još početkom srpnja poslali mail u kojem smo ga zamolili da nam objasni prirodu svog angažmana u tolikim državnim institucijama – kako je i kada s njima sklopio ugovore o suradnji, po kojem kriteriju određuje kojem mediju će transferirati novac za oglase, no odgovor zasad još nismo dobili, a čim stigne objavit ćemo ga.
Styria u četiri godine dobila preko 7,4 milijuna kuna, profitirali su i Plavi radio, Nacional i 7dnevno
No, vratimo se HEP-u i medijima. Od te je energetske tvrtke u 2018. – kad je predsjednik uprave HEP-a postao Frane Barbarić, koji i sada vodi tu državnu kompaniju, a zadnju je aferu imao prije mjesec dana – Styria dobila 1,918.000 kuna (Večernji 1,476,000, 24 sata 442.000), Hanza 1.646,362, RTL 895.000, Nova tv 757.000, Slobodna Dalmacija 409.000, Adria news 200.000, Novi list 151.872, sn 135.000, Telegram 130.000, Lider 73.405, Motus 65.000 a Nacional 61.289 kuna. Napominjemo da nam je bio dostupan samo dio svih računa, pa su neki mediji zacijelo dobili i veće iznose.
Naredne, 2019. godine Styria je dobila novih 2,215.000 kuna (Večernji 1.735.000, 24 sata 480.000 kuna), Hanza je dobila 2.050.647 kuna, Nova TV 690.000, HRT 600.000, Telegram 220,000, Novi list 206.872, Hrvatski katolički radio 184.788, Nacional 174.644, Glas Istre 144.272, Lider media 105.681, a Plavi radio 80.000.
Slično je bilo i u 2020., kad je Styria ukupno dobila 2,023.000 kuna – Večernji list je preko ugovora o sponzorstvu i ugovor o medijskom pokroviteljstvu dobio 1,735.000 kuna, a 24 sata je pripalo 288.000 kuna. Hanza media je te godine dobila 1.085.477 kuna, Nova TV 258.000, a Novi list 1400.000 kuna. Svojih 100.000 dobila je i tvrtka Motus, nakladnik tjednika 7dnevno i portala Dnevno.hr. Plavi radio dobio je 75.000, Lider media 70.420, a Telegram media grupa 40.000 kuna. Prošle, 2021. godine Styria je dobila 1,27 milijuna kuna, od čega je Večernjem listu pripalo 770.000, a dnevniku 24 sata 500.000 kuna. Konkurentska Hanza media u istoj je, 2021. godini dobila nešto manje, 1,14 milijuna kuna, Plavi radio dobio je 180.000, a Novi list 100.000 kuna.
Ukupno je Styria je u zadnje četiri godine od HEP-a dobila preko 7,4 milijuna kuna, a Hanza media tek nešto manje.
Pred HEP-om je nemoćan i povjerenik za informiranje
Nažalost, potvrdu tih brojki, koje smo dobili iz povjerljivog izvora, nismo uspjeli dobiti u HEP-u pa čak ni pozivanjem na ZPPI, koji je 2013. izglasan upravo zbog takvih ignoranata. HEP se često ogluši na ZPPI, pa je povjerenik za informiranje Zoran Pičuljan već u više navrata pobio neka HEP-ova rješenja o nedavanju informacija. Ignoriranje se eto nastavilo, pa je Pičuljan sada dobio još jedan predmet.
Takvo ignoriranje od strane HEP-a ne shvaćamo osobno, niti mislimo da nam se svete zato što Zagrebi.hr od prvog dana ima istaknut banner s napisom “placeholder za HEP”, gdje se aludira na njihovu navadu da medije pacificiraju zasipanjem svojim skupo plaćenim reklamama. Kompaniji s tolikim prihodom novac nije problem – jedini im je problem odgovoriti na novinarsko pitanje.
(objavljeno: 2.8.2022.)
Foto: screenshot N1